God morgon

hoppas ni sovit gott, vi har väl sovit lite sisodär kan jag väl säga.
Men delta mår bra och grabbarna grus mår utmärkt. ska lägga upp bilder på dem sen.
ska sammanfatta lite av allt som hände.
Delta började i onsdags kväll och bli orolig, och tempen hade sjunkit, så att valparna skulle komma var ett faktum. Framåt 00 tiden var hon riktigt orolig och flåsade rejält. Ända fram till 07.00 höll hon på och hade så enorma förvärkar, lilla gumman hade så ont, så himla tagen va hon. Skakade och hade sig å hade superjobbigt. Då ringe jag och konsultera veteriär på bagarmossen, och dom sa, nej men vänta du, krystvärkarna har ju inte börjat. Dom kom inte lång stund senare, kl 07.00 kom första krystvärken, men dock väldigt liten. Sen kom dom succesivt för att börja öka i intensivitet. Men inget hände, inga valpar kom. Jag började bli orolig och hade som tur va både mamma och grannen Laura här. När klockan var 13.00 var jag ett nervvrak, vad händer??? Nu hade hon håll på i 6 timmar och var helt slut stackars gumsan. Ringde till västerorts djursjukhus och dom sa, Kom in diret, nåt är galet. Gud så jag blev orolig, har nog aldrig varit sånt nervvrak i hela mitt liv, tårarna spruta och jag bara tänkte hemska tankar på att förlora Delta. I detta skede struntade jag i valparna, bara Delta klarade sig. Fick skjuts ner av grannarna ner till vetten och där nere fick vi komma in direkt. Detta va ju akut.
Vetten kände på Delta och konstaterade att nåt var fel, så vi röntgade och såg en väldigt stor valp som låg längst ner som låg felvänd, med rumpan neråt. Veterinären konstaterade att den här får hon aldrig ut själv, för delta e tydligen väldigt trång i bäckenet. Så kejsarsnitt bestämdes. Usch nu blev jag ju inte mer orolig. Lilla skruttan, så duktig hon va, trots att hon va heeeelt slut. När dom tog in henne på operation och jag fick sätta mig i väntrummet och vänta, hade jag sån ångest och oro, måtte detta gå bra!
Efter ca 30 min kommer sköterskorna ut me en bebbe och vi går in till ett rum, sen kommer nästa...2 små pojkar som levde och mådde så bra. Men jag blev allt lite förvånad att det bara var 2 st.
Men dom levde ju :)
Sen kom min underbara älskade Delta, helt groggy fick hon ligga på madrass och med flera filtar på sig, helt borta va hon, men så glad och se mig. Valparna fick va hos mig och Laura som va me mig hela tiden som stöd. Delta var inte mogen att ta valparna än. efter ca 30 min, valde vi att sätta valparna till deltas tuttar, men väldigt försiktigt då en del tikar kan bli aggressiva efter ett kejsarsnitt, då dom inte sett att dom fött några valpar.
Men det gick bra, dom fick tutta på henne, men hon ville inte nosa på dom.
Efter ca 2.5 timme fick vi åka hem, och farfar till valparna, Sven, kom och hämta oss. När vi kom hem va älsklingen så trött, att hon stupa ner i sin valplåda och va så glad över att va hemma. Valpara struntade hon i, men dom åt och mådde så bra.
I natt, efter att en av grabbarna skrek efter sin mamma, tog hennes modersinstinkter över och hon började pyssla om dom. Så nu är allt som det ska, nu ska bara Delta ses om, så hennes sår blir fint.
Denna hund är den mest fantastiska hund jag nånsin haft, hon är såå fruktansvärt underbar, vet inte vad jag skulle gjort om jag förlorat henne.
Nu ligger hon breve mig i valplådan och sover medan hennes 2 grabbar sover och småsnuttar på henne.
Vi är lite trötta, men ändå glada att allt löste sig till slut. Nu är det bara lite pyssel me allt närmaste dagarna, men allt kommer gå jättebra.
Måste tacka Västerorts djursjukhus, för dom va så fantastiska och duktiga på att hjälpa oss så fort, och tog hand om min Delta på så bra sätt.

ska fota guldklimparna snart, så får ni se.
Douglas af Delta " Douglas"
Dumle af Delta "Rune"

Rune kommer att stanna här hos oss :)

ha d så bra så länge.
pöss på er alla

Kommentarer
Postat av: Mamma

Tack ELIN för en underbar berättelse hur grabbarna grus kom till världen.Man blir alldeles rörd hur duktig och fantastisk DELTA är, lilla mamman.

ELIN du har gjort ännu en bragd att få fram duktiga valpar med ditt underbara stöd och proffsighet.

Puss på dej'

MOM



2009-01-23 @ 11:04:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0