Dagens sjukvård...

...vart är den på väg?? ja den frågan ställer jag mig efter ikväll.
Min morfar låg inne på sjukhus förra veckan då han hade väldigt ont i sidan och bakåt ryggen. Han lades in på Huddinge och man konstaterade att han hade samlat på sig en massa urin. Så kateter sattes in och tömde ur allt, man gjorde även en röntgen men hittade ingenting så satte in honom på smärstillande tabletter bara. Trots det hade han väldigt ont, men det togs det knappast nån notis om.
Katetern togs ut men morfar kunde ändå inte kissa själv, så kateterns sattes in igen.
Han skickades sen hem!!!!!!! utan att se hur det var med smärtan i ryggen eller hur det skulle bli med katetern.
Han fick order om att som idag gå ner till sin vårdcentral då dom skulle dra ut katetern då!!!!
Då frågar jag mig; Hur kan Huddinge skicka hem en 88åring som inte kan kissa själv, med ordern att gå ner till vårdcentralen om 4 dar så drar dom katetern där. Vad är det som säger att kisset ska funka då?
Mkt riktigt, han gick idag ner till vårdcentralen och drog ut katetern, där sa dom " se till och drick mkt, gärna 2 liter"
Morfar e duktig och går hem och dricker en massa vätska.
Min nästa undran kom här; Hur vet dom sen att han verkligen kissar ut sig all denna vätska??
Svar; Det vet dom inte...
Resultat; Morfar ringer vid 20 tiden och har såååå ont i magen och är förvirrad. han har inte lyckats kissa nånting på hela dan, men druckit en massa.
Ursäkta språket nu, men hur i helvete kan man dra en kateter och säga drick en massa när man inte har koll på hur mkt som kommer ut???
Morfar fick nu åka akut in till sjukhus med ambulans och bli tappad på flera liter vätska och återigen insatt med en kateter.

Är dagens äldre så lite värda att man kan laborera med deras välbefinnade så pass mkt, och även riskera deras liv??
Nu är det dax och göra nåt åt detta, det här kommer vi anmäla till lex maria lr lex sara lr vad det nu är. Så här får det inte gå till!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grrrrrrrrrrrrrrrrrr för jävligt'

MoM

2009-07-27 @ 22:28:21
Postat av: Nettan

Man vågar nästan inte bli gammal !

Eller sjuk !

2009-07-27 @ 23:39:43
URL: http://hasselby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0