Avel!

och uppfödning är inte lätt, det ska gudarna veta.
Allt man gör, eller i alla fall jag, är för att försöka få fram det bästa för rasen. Avlar på friska sunda hundar, som inte har synliga sjukdomar eller problem. Kollar bakåt i lederna för att försöka få fram de starkaste lederna på individerna.
Men även om man har de allra bästa förutsättningarna så kan det backfire.
Det är ett lotteri med avel, och för oss uppfödare finns det inget sorgligare än när det blir en miss, att vissa individer från problem och blir sjukdomar. Men inte så att vi ville det innan utan ville ju självklart att alla ska få va friska.
Men för att kunna föra aveln vidare och inte gå runt på samma linjer och få till inavel måste man ibland göra en chansning och hoppas det blir rätt. Rättare sagt all avel är en chansning.
Å ingen kan säga jag inte kollar bakåt i lederna, ingen kan säga jag inte frågar mina uppfödare och kollegor innan avel. Jag tänker INTE med pengahjärta som så många andra.
Men trots det, när man får otur och en kull backfires så ska folk snacka skit, och det får mig att bli så less.
Försök å va uppfödare å se hur jäkla lätt det är!!!!! å innan dess håll era åsikter för er själva och inse hur svårt det är.
Vi vill alla, eller i alla fall dom flesta det bästa för rasen man föder upp, men det handlar om individer och sånt vet vi aldrig om hur det blir.
Ja, det jag vill ha sagt....kom inte å säg att man ska göra si å så för att få fram friska hundar utan du själv har testat.
Å kom inte å säg att man inte gör det bästa för rasen, utan att veta fakta.

BLIR SÅ LESS, på allas åsikter hit och dit. Håll det för er själva och gör det så jäkla bra själv istället.

Jag är trots vissa fel på vissa individer oerhört stolt över mina kullar.
Har fött fram 25 valpar, och enbart 2 har fått problem som varit omöjliga att behandla.
Förlåt om jag säger så, men tycker inte det är katastrof.

Go natt nu alla vänner(ni vet vilka ni är)
Puss

Kommentarer
Postat av: Kicki

...TYVÄRR Elin så får du nog stå ut med detta, din A-kull blev heeelt otroligt bra...det får du massa kredit för...sen...sen när det visar sig att det blev några valpar med dåliga höfter...då börjar korparna kraxa...MEN en undran, går man på ägarna med hanarna som oxxå har ett finger med i spelet??...skulle inte tro det...dessa hanar går fortfarande i avel...MEN du Elin...du kan inte göra mer än du gjort...tagit dina tikar ur avel...det visar väl ändå att du inte tänker med börsen utan för Rottweilerns bästa!!...kramiz å skit i vad folk säger...avundsjuka å "jag vet bäst"...kommer alltid att finnas med i allt man tar sig för med...du vet att det e lika för en annan som varit ensamstående, fanns några i min omgivning som pekade finger å talade om hur jag skulle uppfostra mina barn...trots att de själva inga hade...

2009-05-03 @ 07:02:23
URL: http://gammtackan.blogg.se/
Postat av: M

Ja...gud vad man blir trött på arroganta självgoda människor som tror att dom tror dom vet bäst med avel. Själva sitter dom bara på sina arslen och kritiserar andra som GÖR SITT ALLRA BÄSTA inom aveln ...sköt ditt och skit andra så länge du inte har egen avel och har kundskap om detta ...

Elin...du är ändå så seriös i din avel...ignonera dom...

MoM

2009-05-03 @ 12:21:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0